Alla inlägg den 10 november 2009

Av NAT:s redaktion - 10 november 2009 20:34


– Är du röd fortfarande? frågade han när vi råkade träffas på gatan.

– Javisst! svarade jag. Sedan köpte jag hans andra bok som just kommit ut. Då visste inte jag att det var sista gången vi sågs.


Tiden gick och hans tredje bok kom ut. Sedan fick jag höra att han dött. Jag antog att han hade dött av sin obotliga sjukdom. Senare fick jag höra att han inte hade dött av sin sjukdom utan att han hade tagit sitt liv.


Han var en förebild för mig, han var en bildad arbetare som läste och skrev. Han var en av dem som inspirerat mig att ta mitt eget skrivande på allvar.


Varför tog han sitt liv? Han lämnade inget meddelande så ingen vet. Kanske tog han sitt liv för att slippa dö av sin sjukdom. Det enda tecken på att han kanske hade problem var hans ironi och skeva leende. Bakom dem anade jag bitterhet, nederlag och ensamhet. Jag ångrar att jag aldrig pratade med honom om det. Att jag inte sa något berodde på att jag tyckte att hans liv verkade okej förutom sjukdomen som bröt ned hans kropp. Han hade vuxna barn, några vänner och han fann glädje och mening i sitt skrivande.


Jag har gjort flera försök att skriva en dikt om honom men alla har misslyckats för jag har inte klarat av att få med humor.I hans andra bok finns det en stillsam knappt märkbar humor, det är därför jag vill ha med humor i den dikt som jag förhoppningvis ska kunna skriva om honom.


Hans tredje bok ska jag läsa när jag får tid. Sedan ska jag skriva vidare om de frågor han tog upp: hur blev Sverige till? behövs nationen ?


Bengt-Olof Lindbergh


(Den här bloggen är knuten till Nya Arbetartidningen.)











Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards