Alla inlägg den 10 januari 2010

Av NAT:s redaktion - 10 januari 2010 20:09



I riksdagsvalet 2010 kommer det inte vara möjligt att driva den ekonomiska politiken åt vänster genom att rösta på något av riksdagspartierna. Orsaken är enkel och sorglig. Inget av partierna står för en vänsterpolitik. I Etc den 16 oktober 2009 har Johan Ehrenberg och Sten Ljunggren en lång artikel med så många sifferuppgifter, räkneexempel och tabeller att jag blev helt matt (Googla etc.se/23952). Men jag orkade ta till mig att alla partier –alltså även Vänsterpartiet- är överens om att den privata sektorns (det vill säga hushåll och privata företag) andel av BNP ska öka.


Nej jag skriver inte att alla partier är lika. Jag skriver att alla partier är överens om att den privata sektorns andel av BNP ska öka. Partierna är inte överens om hur mycket den privata sektorns andel av BNP ska öka. Vänsterpartiet vill ha en lägre ökning än den sittande regeringen. Men som artikelförfattarna skriver ” Men varför lägger oppositionen överhuvudtaget förslag om att offentlig sektor ska minska som del av BNP?”


För att kunna föra en vänsterpolitik krävs det att den offentliga sektorns andel av BNP ökar. En ökning av den offentliga sektorn kan bidra till att minska arbetslösheten och den sociala nedrustningen genom att anställa fler i den offentliga sektorn och rusta upp välfärden.


Bengt-Olof Lindbergh


(Den här bloggen är knuten till Nya Arbetartidningen.)



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards