Alla inlägg den 13 maj 2010

Av NAT:s redaktion - 13 maj 2010 11:47



V: s valplattform innehåller som väntat en massa vänsterkrav, som jag utan större omsvep kan ställa mig bakom. Problemet är att V efter valet huvudsakligen kommer att föra en annan politik en den i valplattformen. Inom några viktiga områden kommer de till och med att föra en högerpolitik. Några exempel:


1. I valplattformen står det ”Vi ska stå upp för folkrätten och vare en röst mot krig, ockupation och förtryck. Det innebär bland annat att Sverige snarast tar hem trupperna från Afghanistan.” Bra, mycket bra. Men vad är de vackra orden värda när V vill bilda en regering med S och MP? Den regeringen kommer att bli en krigsregering som övertar den nuvarande krigsregeringens krig i Afghanistan.


Kriget mot Afghanistan är ett imperialistiskt krig som leds av USA för att få kontroll över ett militärt strategiskt viktigt område och få kontroll över oljetillgångar. Det är inte vänsterns uppgift att sitta i en krigsregering som stöder USA:s krig. Ett vänsterparti som sitter i en krigsregering har upphört att vara ett vänsterparti och omvandlads till ett parti som underordnat sig imperialismens behov och önskemål.


2. I valplattformen står det” En rödgrön regering måste sätta kampen mot arbetslösheten överst på dagordningen. Full sysselsättning måste vara målet i den ekonomiska politiken.” Helt rätt. Problemet är att de rödgrönas skuggbudget inte har full sysselsättning som överordnat mål för den ekonomiska politiken. I skuggbudgeten (sidan 28-29) ställer sig de rödgröna bakom EU: s ekonomiska politik med prisstabilitet som främsta mål för den ekonomiska politiken. Prisstabilitetens följeslagare, utgiftstak, oberoende Riksbank och låg inflation finns också med i skuggbudgeten. Det är samma ekonomiska politik som den sittande regeringen har. Fram till 1991 hade S full sysselsättning som överordnat mål för den ekonomiska politiken. Den linjen tjänade arbetarklassen för när den gällde låg arbetslösheten på två procent eller mindre. Hur tänker V ska de sitta i en regering som har prisstabilitet som främsta mål och bedriva opinion för full sysselsättning? Att sitta i en regering och bedriva opinion mot sig själv är inte förtroende ingivande. Därför kan inte V: s deltagande i en rödgrön regering stödja kampen för full sysselsättning. Idag är det bara fackföreningsrörelsen som har styrka nog att kämpa mot att prisstabilitet ska vara det främsta målet för den ekonomiska politiken. Samtidigt som V sätter sig i en rödgrön regering har det avhänt sig möjligheten att vara en samlingspunkt för kampen mot prisstabilitet. (Att förklara sambandet mellan prisstabilitet och arbetslöshet kräver en egen artikel, så jag nöjer mig med att rekommendera Gösta Torstenssons bok ”EMU – hot mot jobben, välfärden och demokratin”.)


3. V är för skattehöjningar för att kunna satsa på välfärd och sysselsättning. Bra. Problemet är att i de rödgrönas skuggbudget tas inte den sittand regeringens skattesänkningar tillbaka. Det innebär att den sittande regeringens skattesänkningar huvudsakligen kommer att finnas kvar om de rödgröna vinner valet. Det är vänsterns uppgift att kämpa för att skatt tas ut efter förmåga och används till kollektiv konsumtion som skola, vård och omsorg. Samtidigt som V sätter sig i en rödgrön regering avhänder sig V möjligheten att bli en samlingspunkt för dem som vill ha högre skatter.


Jag skulle kunna kritisera V i flera punkter till, men de kommer senare. Jag önskar att det inte är så här illa. Jag önskar att jag har fel att jag har läst skuggbudgeten som fan läser bibeln. Efter valet får vi se. Tyvärr tror jag att jag har rätt det gör mig både orolig och ledsen.


Bengt-Olof Lindbergh


De rödgrönas skuggbudget kan du läsa här.

V:s valplattform kan du läsa här.


(Den här bloggen är knuten till Nya Arbetartidningen.)

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards