Direktlänk till inlägg 4 mars 2010
Denna vinter har SJ:s tåg haft svårt att ta sig fram på grund av den stränga vintern och de stora snömängderna. Massor av passagerare har tvingats vänta i timmar på tåg eller t.o.m blivit sittande i tåg, som inte kunnat ta sig vidare på banan.
Vad beror det på ? En delförklaring är faktiskt bristen på snöplogningslok. På 1970-talet fanns det 20 snöplogningslok som varje år vinsterutrustades och placerades ut i landet, så att de snabbt skulle kunna sättas in om det kom kraftiga snöfall. I början av 2010 fanns det bara två lok som kunde användas direkt. Elva hade skrotats, de flesta utan att de var särskilt slitna. De övriga var avställda med olika defekter.
Brist på planering? Nej, en konsekvens av privatiseringar och konkurrensutsättningar. Som ett led i denna politik fr.o.m 1980-talet delades SJ upp i ett antal bitar. Banverket var en av dessa delar, men från Banverket separarerades Banverket Produktion som skulle konkurrensutsättas. Där hamnade snöplogningsloken.
När Banverket Produktion, som inte behöver ta hänsyn till helheten, skulle pressa sina kostnader, blev snöplogningsloken en belastning. De användes ju bara under en del av året. Banverket Produktion började med att dra ner på underhållet, men även det kostade för mycket. Då återstod inget annat än att skrota loken eller att ställa av dem. I slutändan får dagens tågresenärer alltså betala priset.
Källa: Hur tjugo snöplogningslok blev två - Internationalen 26/2 2010
Rickard B. Thuresson
(Denna blogg är knuten till Nya Arbetartidningen)
Till sist har vår regering kallat till sig den israeliske ambassadören med anledning av massakrerna och utsvältningen i Gaza. Vad som sades är inte offentligt, men samtalet innehöll knappast några hot om sanktioner eller annat. Det här är förstås för...
Det heter i presentationen av artikeln: ”Både SKP och KFML(r) (min fetstil) var aktiva i detta avseende. Det finns erfarenheter att bygga vidare på.” 1. ”Detta avseende” syftar på det soldatarbete, som diverse ...
Vilka problem vill Trump lösa med tullar? Vilken strategi ligger bakom dem? Hur har strategin fungerat hittills, och vad kan vi förvänta oss i framtiden? Rubriken kunde lika gärna ha varit ”Den globala ekonomin på randen till kollaps?”. D...
Broschyren KFML® och facket publicerades av Oktoberförlaget 1974. Den representerade ett brott mot den tidigare linjen i KFML/SKP att inte bedriva offentlig polemik mot KFML®, eftersom man då ”fäste uppmärksamheten på KFML®.” Enligt Hara...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 |
6 | 7 | |||
8 | 9 |
10 |
11 | 12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 | 18 | 19 |
20 |
21 | |||
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | |||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|