Alla inlägg den 2 februari 2023

Av NAT:s redaktion - 2 februari 2023 19:36

Mao Zedong träffade några företrädare, Hysni Kapo och Beqir Balluku, för Albaniens Arbetarparti den 3 februari  1967, d.v.s i början av kulturrevolutionen, och diskuterade situationen i Kina med dem.  Mao Zedong berörde också frågan om Mao Zedongs-tänkande och maoismen i detta samtal (1), vilket återges i detta stycke:.

Ordförande Mao: De är en försvinnande klass. Av dessa mer än 30 miljoner människor består deras representanter inte av mer än hundratusentals och de är utspridda i städer, stadsdelar, byar, skolor och olika institutioner. Det är därför att så fort väggtidningarna dök upp, så fort massrörelsen började, så fort röda gardet dök upp, blev de livrädda.


Dessutom fanns det några andra oriktigheter. De började använda och  missbruka uttrycket ”Mao Zedongs tänkande”, ”maoism”... Jag gillar inte denna ”-ism”.


Zhou Enlai: Vi säger att uttrycket ”Mao Zedongs tänkande” kommer att fortsätta användas i framtiden.


Ordförande Mao: De har också gett mig epitet som ”Store lärare”, ”Store ledare”, ”Store strateg” och ”Store rorsman”. Jag tycker inte om dessa. Men det finns inget jag kan göra. De gör detta överallt. Vissa föreslår att man bara behåller epitetet ”lärare”. Jag har varit lärare på en grundskola – så trevligt att bara vara en enkel lärare! Men när det gäller att vara ”professor” är detta uteslutet. Jag har inte gått på universitetet. Har du gått på något universitet?

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards